Ochelarii de soare nu sunt numai un simplu accesoriu fashion, ci și un mijloc practic de a ne proteja ochii de radiații ultraviolete, fie la plajă, fie afară din casă/apartament, în locuri/zile cu soare puternic.
Pentru latura lor practică sunt de amintit inuiții, purtau ochelari din fildeș de morsă, lipsiți de lentile, purtătorul lor privind printr-o simplă fantă ce limita expunerea ochilor la soarele reflectat de zăpada extrem de albă.
Împăratul roman Nero urmărea luptele gladiatorilor prin niște smaralde lustruite.
Ochelarii de soare au fost întrebuințați pe scară mai largă pentru prima oară în Asia.
În secolul al Xll-lea, în China, se foloseau geamuri plate din cuarț fumuriu, cu scopul de a proteja ochii de soare și de a preveni orbirea. Tot în China, astfel de cristale erau folosite la ochi de către judecători, pentru a-și ascunde expresia feței atunci când chestionau martorii.
În 1352, pictorul italian Tommaso da Modena (1326-1379) a pictat o serie de portrete ale unor savanți, papi, cardinali (un exemplu: portretul cardinalului Hugh de Saint-Cher, un preot dominican francez) și filosofi, care purtau ochelari de soare.
Prin 1752 James Ayschough, un optician și designer englez, producător de instrumente științifice, cunoscut pentru microscoapele sale performante, a început să efectueze o serie de experimente cu lentile colorate în albastru sau verde, însă nu pentru a proteja ochii de soare, ci pentru a asigura o vedere corectă. Chiar dacă acestea nu erau chiar ceea ce numim astăzi ochelari de soare, Ayscough ajunsese la concluzia că cele albastre sau verzi sunt cele mai eficiente. Protecția în fața razelor solare nu se număra printre prioritățile lui pentru că nici nu le considera dăunătoare.
În secolul al XIX-lea în Europa ochelarii cu lentile galbene, portocalii sau maro erau prescriși și bolnavilor de sifilis pentru că sensibilitatea la lumină e unul dintre simptome.
Ochelarii de soare așa cum îi știm în ziua de astăzi au început să aibă succes la începutul anilor 1900, când ei erau purtați cu precădere de starurile de cinema, fie ca să le ascundă ochii roșii, fie ca să le ascundă identitatea [3]. De multe ori, ochelarii de soare erau asociați cu ideea de mister, de aventură și de independență.
În 1929, Sam Foster dă lovitura cu gama de ochelari de soare Foster Grant, pe care o vinde cu un succes grandios pe plajele din Atlantic City și New Jersey. Din acel moment, succesul ochelarilor de soare nu a mai cunoscut limite.
În anii 1930, armata americană avea nevoie de ochelari de soare cu lentile verzi, pe care i-a comandat la Bausch&Lomb, care îi protejau pe aceștia de efectul razelor ultraviolete atunci când se aflau la manșa avionului. Fizicieni și opticieni au colaborat pentru a da naștere unor ochelari cu lentile verde-închis care descompuneau lumina spectrului solar în galben.
Ray Ban este cel care a pus în vânzare o serie de ochelari de aviator și această investiție l-a făcut bogat.
În 1936, Edwin H.Land introduce pe piață ochelarii de soare polarizați, prin intermediul filtrului său brevetat, Polaroid, model în stil aviator, foarte popular la acea vreme, cu un design Ray Ban.
Încheierea celui de-al doilea război mondial și apariția plasticului a dat un nou impuls dezvoltării industriei prin impunerea pe piață a unor obiecte accesibile oricui.
În anii 1960, intră pe piață un nou model de ochelari de soare, numiți teashades, cu scopul de a marca diferențele culturale. Mult mai viu colorați și cu forme dintre cele mai neobișnuite, acești ochelari mai purtau și numele de „Ochelarii Bunicii” sau „Ochelarii lui John Lennon”. Desigur, erau purtați de marile vedete nu doar pentru a-și proteja ochii de soare, ci, mai ales, din rațiuni estetice ale trendului de atunci.
La începutul anilor 2000 se impun pe piață ochelarii Thump, produși de firma Oakley, prevăzuți cu un sistem digital audio încorporat în rama ochelarilor.
Un moment controversat în istoria ochelarilor de soare are loc tot la începutul anilor 2000, când Roni di Lullo a inițiat o serie de experimente pentru a pune în implementare ochelari de soare pentru câinele ei, Midknight. Așa au apărut ochelarii Doggles, care se vând într-o proporție uriașă în toată lumea, de la simpli iubitori de modele canine, până la guvernul american, care asigură astfel de ochelari câinilor din zonele de luptă din Iraq și Afghanistan.
NOTE:
- Locuitori din regiunile arctice din Siberia și America de Nord (Alaska, Teritoriile de Nord-Vest, Nunavut, Yukon, Nunavik (Quebec)și Nunatsiavut (Labrador)), precum și din Groenlanda.
- A fost din 54 e.n. până în 68 e.n. al cincilea împărat roman al dinastiei Iulio-Claudiene.
- Multe vedete purtau asemenea ochelari pentru că aveau mereu ochii roșii din cauza luminilor care li se aţinteau în ochi pentru multă vreme la filmari. Şi în cazul acestui obiect vestimentar, ca şi în altele, vedetele din Cetatea Filmului şi starurile pop au fost avangarda care a impus accesoriul în modă. Greta Garbo, poreclită „Sfinxul”, obişnuia, mai ales după retragerea de pe platourile cinematografice, să-şi ascundă identitatea îndărătul unor ochelari de soare imenşi şi a unei pălării la fel de mari. În acest fel, fostul star de cinema putea colinda străzile din New York şi târgurile de vechituri care îi erau atât de dragi fără teama de a fi recunoscută şi agasată de paparazzi.
- Erau purtaţi, de cele mai multe ori, din raţiuni pur estetice de către membri ai curentelor contraculturale din anii 1960, Mick Jagger, Roger Daltrey, Boy George sau Ozzy Osbourne. Dacă iniţial aceşti ochelari de mărime medie aveau lentile perfect rotunde şi o ramă din sârmă subţire, ulterior designul lor a devenit tot mai sofisticat:lentilele, colorate în fel şi chip şi reflectorizante, şi-au mărit dimensiunile, la fel şi braţele ochelarilor. Din acest tip de ochelari s-a dezvoltat modelul „Yoko Ono”, caracterizat printr-o unică lentilă modelată în aşa fel încât să acopere amândoi ochii. Există şi variante în care lentilele sunt prinse între ele de un cadru minimal de plastic pentru a le fixa, dând senzaţia că ochelarii sunt dintr-o singură bucată. În anii 1960, Bob Dylan şi Audrey Hepburn s-au numărat printre cele mai cunoscute vedete care au devenit simboluri ale modei ochelarilor de soare. Astăzi, multe dintre vedetele de la Holywood au propria linie de ochelari de soare, asemeni parfumurilor, şi multe dintre firmele care produc aceste obiecte de lux se dau în vânt pentru ca ele să fie purtate de starurile pop în vogă.